ОЦІНКА ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКАМИ НАШОЇ ГРОМАДИ
53% старшокласників ствердно відповіли чи буде впливати профільний предмет на майбутнє навчання у виші, і 63% - на складання ЗНО/НМТ. А от щодо впливу профілю на майбутню професію, то 50.7% підлітків вважають, що НІ.
Основним завданням старшої школи (10 - 12 класи) є забезпечення рівного доступу молоді до загальноосвітньої профільної та початкової допрофесійної підготовки, виховання особистості, здатності до самореалізації, професійного зростання та мобільності в сучасному суспільстві. З цією метою для старшокласників у школах ІІІ ступеня проводиться поглиблене вивчення окремих (профільних ) предметів. Запити підлітків при цьому мають бути визначальними.
Щоб визначити рівень організації профільного навчання в ЗЗСО громади й було проведене онлайн - опитування Тетіївським ЦПРПП у листопаді – грудні 2023 року. Участь в опитуванні взяли участь учні 10 – 11 класів з усіх 9 ЗЗСО, які мають старшу школу. Загальна кількість охоплених – 351 з 408 старшокласників (86% від загальної кількості).
Цікавим є те, що на запитання «Чи знаєте ви, що навчаєтеся у профільному класі?» виявилося 8,5 % (30 осіб) старшокласників відповіли "НІ".
Всього 36.5% опитаних відповіли, що самостійно обирали профіль навчання, а 60.7% сказали, що це була пропозиція закладу, 15.7% - пропозиція батьків. Більшість опитаних знають який предмет вони вивчають на профільному рівні, ознайомлені з навчальним планом та кількістю щотижневих уроків відповідного предмета.
Сигнальним є відповідь на запитання «Чи обрали б ви цей профільний предмет, якби був вибір?». 27.9% старшокласників відповіли, що обрали б українську мову, в той час коли лише два заклади реалізовують це, 23 % (83 особи) хотіли б вивчати іноземну мову – а в наших реаліях лише один ліцей дає таку можливість. Найбільше ЗЗСО громади (5) визначили профільним предметом історію України, в той же час опитування показало, що цей предмет на профільному рівні в дітей знаходиться на четвертому місці й не уступає бажанню вивчати технології. Кожен сьомий учень не задоволений пропозиціями, бо має інші запити. Це означає, що наші заклади на сьогодні не готові працювати на дитину та її профорієнтаційні запити.
53% старшокласників ствердно відповіли чи буде впливати профільний предмет на майбутнє навчання у виші, і 63% - на складання ЗНО/НМТ. Гірша картина коли запитали про вплив профілю на майбутню професію - 50.7% підлітків вважають, що ні. Такі дані підтверджують загальні підсумки моніторингу PISA– 2022 про те, що 86% українських підлітків орієнтовані на вищу освіту, а не на ринок праці в Україні.
Аналіз формування мережі старших класів за останні три роки вказує, що до 10 класу йде 65 – 70% випускників базової школи. Тому якщо станом на 01.01.2024 року в 9 класах навчається 344 школярів,то 1 вересня в 10 клас слід чекати не більше 240 із них, а це всього 8 – 10 класів повноцінних класів. Станом на 1 вересня 2023 року в громаді було сформовано 11 десятих класів, паралелі існують лише у ліцеях №2 і №4 м. Тетієва.
Така статистика реально ставить питання про доцільність існування в громаді дев’яти ліцеїв і необхідність розпочати реформування старшої школи громади не чекаючи 01.09. 2027 року, коли вона вже має функціонувати повноцінно.